Avolt är ett nytt svenskt varumärke. De har skapat världens första kollektion designade eldosor för hem, kontor och offentliga miljöer. ROST blev involverade redan vid de tidigaste stadierna av produktprototyper för att assistera i utformningen av produkten, men framförallt ta ägarskap för utformningen av varumärket. Genom framtagande av strategi, varumärkesplattform, identitet, paketering och design, var ROST med och skapade Avolt tillsammans med kunden från grunden, hela vägen fram till lanseringen i Oktober 2019. Avolts första produkt Square 1 belönades med en Red Dot Award redan innan den nått marknaden. ROSTs arbete med Avolt grafiska identitet nominerades till Svenska Designpriset 2020.
Avolt is a new swedish brand. They are the creators of the world's first collection of designed power extenders for homes, offices and public spaces. ROST was invited to co-design the entire brand from the earliest stages of product prototyping, crafting the brand platform, visual identity, packaging and assisting the final launch in October 2019. Avolt's first product Square 1 receieved a Red Dot Award months before it was even launched and was also nominated to Svenska Designpriset.
Kund: Avolt
Projektgrupp:
Produktägare och produktdesign: Johan Runströmer och Viktor Lundberg
Varumärkesstrategi och Creative Direction: Johan Ronnestam
Art Direction: Johan Ronnestam och Daniel Stridsberg
Identitet, Design och Paketering: Daniel Stridsberg
Foto: Vincent Skoglund
3D Renderingar: Viktor Lundberg
Webbutveckling: Per Porserot
Leverabler:
Varumärkesplattform. Identitet. Paketering. Renderings- och fotokoncept. Produktkatalog och varumärkesenheter.